marți, 26 martie 2013

''O pasiune pentru lumea simbolurilor'' - Georges Colleuil

« La vârsta de 33 de ani, descoperind simbolurile Tarotului de Marsilia, am înţeles în câteva ore ceea ce profesorii de la Universitatea încercaseră să mă înveţe de-a lungul anilor, însă, fără prea mare succes. Categoriile kantiene, lumea inteligibilă a lui Platon, angajamentul lui Sartre, filozofia sa despre ''reaua credinţă'', existenţa la Heidegger, non-existenţa la Parmenide, obscuritatea lui Heraclit, dorinţa de viaţă, elanul vital, energia spirituală şi pumnalul lui Epictet. Am parcurs astfel toate cunoştinţele umanităţii din perspectivă inspirată şi vizionară a tarotului.

De mai bine de 20 de ani, am dezvoltat şi rafinat propria mea cercetare asupra conţinutului simbolic al tarotului şi mă lupt să înlătur prejudecăţile ce tronează încă şi în ziua de astăzi asupra acestuia. Lucrul cu arhetipurile şi simbolurile ne îndreaptă privirea spre ceea ce este universal în om. Tarotul nu este ezoteric ci umanist !

Oare de ce această pasiune asupra lumii simbolice şi a tarotului în general? Să fie aceasta o modalitate de evitare a realităţii sau a angajamentului ? Mă pasionau simbolurile regioase dar nu întram în niciun cult religios ; căutam să decodez simbolurile existente intr-o opera de artă dar, în acelaşi timp mă desprindeam de emoţia pură sau, mai limpede spus, îmi interziceam să iubesc sau să detest un anume pictor sau compozitor. Simbolul, intr-adevăr, poate părea o formă de evitare, o modalitate de interzicere a sentimentelor de iubire şi ură, un ecran între mine şi lume. Am înţeles mai târziu că, departe de a fi un ecran ce mă separa de realitate, simbolul era de fapt o pasarelă ce înlesnea trecerea mea către lume. Simbolul îmi oferea şansa de a mă reuni cu o parte din mine ce îmi părea amputată. Învăţam a mă unifica. Regăseam, aşadar, sensul autentic al cuvântului ''simbol'' ce presupune reunirea a două părţi care fac parte dintr-o unitate separată, despicată, împrăştiată. Această viziune asupra simbolului militează în favoarea unei valori fraternale, tarotul reprezentând înainte de toate un angajament umanist. 

Printre simbolurile întâlnite de-a lungul vieţii, cele prezentate în Tarotul de Marsilia sunt printre cele mai intense. De fapt, tarotul reprezintă o catedrală a simbolurilor clădită pe un rezistent soclu ce a fost mai întâi supus legilor arhitecturii sacre. Tarotul este o elaborare şi finalizare completă a spiritului uman dezvăluind ceea ce este universal în natura umană prin sublimarea a tot ceea ce este diferit în cultura umană. Prin faptul că simbolurile existente în arcanele de tarot sunt universale nu înseamnă că există o singură formă de a le interpreta. Tarotul este înainte de toate un limbaj.
După ce am realizat câteva zeci de articole pe această temă , forţă imaginilor din arcanele de tarot m-a condus la crearea propriei cărţi de imagini » şi astfel a luat fiinţă Tarotul de Marrakech ... iar despre acesta vom discuta mai pe larg intr-o postare ulterioară.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu